Totus tuus… – misterium muzyczne – ONLINE

Dobre Miejsce – Katolickie Centrum Kultury zaprasza do obejrzenia spektaklu Totus tuus… – misterium muzyczne w wykonaniu Teatru A zrealizowanego w ramach programu „Kultura w sieci”.

Spektakl odwołuje się do wielowiekowej chrześcijańskiej tradycji hymnografii, poświęconej Maryi. Twórców interesuje nie tyle ścisły wykład mariologii, co raczej recepcja życia Maryi, ludzkiej matki Boga. Pojawiające się w spektaklu wątki biograficzne z życia Jana Pawła II, biografii tyleż zobowiązującej moralnie (sylwetka wybitnego człowieka), co wyrastającej z szerzej pojętego tła historyczno – społecznego, uwypuklają proces dojrzewania Wojtyły do wypowiedzenia w myśl nabożeństwa św.Ludwika Marii Grignion de Montfort, słów zawierzenia Matce Boga: Totus Tuus (Cały Twój).

W spektaklu zaakcentowane zostały tragiczne, przełomowe wydarzenia z życia narodu, w których przyszło uczestniczyć, a następnie kreować Karolowi Wojtyle, zastanawiając się jak “pobożność maryjna”, szczególnie kultywowana w Polsce, kształtowała (kształtuje) nasze społeczeństwo. W przyjętych przez Wojtyłę słowach Totus Tuus realizuje się niezłomny model wychowania człowieka do wartości, nieobojętnego na losy Ojczyzny, stawiającego sobie najwyższe wymagania moralne (“wymagajcie od siebie, choćby inni od was nie wymagali” – z nauczania papieskiego Jana Pawła II).

W spektaklu pojawią się fragmenty Godzinek o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny, śpiewane, „rdzennie” przez kilku starszych artystów z uznanego na Podhalu Zespołu “Regle” z Poronina. Jednocześnie w spektaklu pojawiają się fragmenty starogreckiego hymnu maryjnego Akatyst ku czci Bogurodzicy, w wykonaniu Chóru Wyższego Seminarium Duchownego w Elblągu, przygotowanego przez muzykologa Ks. dr Piotra Towarka.

Dwa muzyczne światy kompilowane przez śląskich kompozytorów Jacka Dzwonowskiego i Marcina Dzwonowskiego stają się metaforą dwóch skrzydeł łączących Wschód z Zachodem jedną lotną myślą o Matce Boga – formalnie organizując strukturę spektaklu. Spektakl wydarza się ponadto w rytmie kultywowanej od wieków w Tradycji Chrześcijańskiej liturgii godzin.

W warstwie tematycznej artyści gliwickiego Teatru “A” oraz zaproszeni do współpracy wyjątkowi twórcy postanowili sięgnąć do zapisków, dokumentów dotyczących przede wszystkim wcześniejszego okresu w biografii Karola Wojtyły, w przeświadczeniu, że wczesna śmierć ziemskiej Matki w duchowym wymiarze zbliża Karola do Matki Boga. Z „sepii fotografii i dokumentów” wyłania się obraz zwykłego człowieka, uwikłanego w dzieje swojego narodu, niezłomnego o tyle, o ile niezłomność definiujemy jako dorastanie do “zadań z człowieczeństwa”. W tym znaczeniu mamy do czynienia z teatralnym “esejem o zwykłym człowieku”.

Misterium muzyczne w wykonaniu Teatru „A”, to hołd złożony Świętemu, Człowiekowi wielkiemu, całą swoją biografią upominającego się o szacunek i troskę dla duchowego wymiaru ludzkiej egzystencji. Biografia przekuta w hagiografię – wiarygodna, bo bliska naszym wspomnieniom i przeżyciom, pojmowana jako doskonalenie się w świętości, na wzór Chrystusa, wolna od przyjętej naiwności hagiografii. A jednak przełożona na język teatru opowieść staje się równie urokliwa, zaklinając teologię w ludowe świątki i fotograficzny zapis polskich misteriów.

Źródło:  dobremiejsce.org

Previous post Kolędujmy Jezusowi! Parafialny wieczór kolęd i pastorałek 2022.
Next post Kinowy hit o objawieniach fatimskich już dostępny w Internecie
Skip to content